Hur arbetar vi?

Fysioterapeutens/sjukgymnastens arbete innefattar främst undersökning och behandling med syfte att bedöma, förebygga och lindra  sjukdomar och olika smärttillstånd. Företrädelsevis betyder det i muskler, d v s  rörelse- och stödjeorganen, leder, skelett och nerver.

I fysioterapeutens/sjukgymnastens yrkesroll ingår även att självständigt bedöma patientens skador och förmågor som en del i utredningen av en diagnos.

Fokus i all vår behandling är att minska funktionsnedsättningarna med sikte på att göra den vårdsökande personen frisk.

Verksamhetsområde
Privatpraktiserande fysioterapeut/sjukgymnast samt ergonom med inriktning mot ortopedisk manuell terapi, steg 2 (OMT), McKenzie/Mekanisk Diagnos och Terapi (MDT), smärtbehandling med akupunktur, el-akupunktur, belastningsskador och företagsergonomi. Samverkansavtal med Stockholms Läns Landstinget finns.

Verksamhetsidé
Anova Fysioterapi´s verksamhetsområde är att:

• Tillhandahålla ett snabbt och kompetent omhändertagande av personer med besvär i rörelse- och stödjeorganen
  • Erbjuda kontinuerligt stöd för personer med diagnoser och besvär i rörelse- och stödjeorganen
  • Erbjuda högsta möjliga vårdkvalitet på ett kostnadseffektivt sätt, genom ständig kompetensutveckling i fysioterapi/sjukgymnastyrket samt ergonomi

Syfte
Fysioterapeutens/sjukgymnastikens metoder är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet såsom:

• Lindra smärta genom adekvat smärtbehandlingsstrategi
  • Återställa, lindra eller kompensera tillfälliga eller återkommande funktionsnedsättningar
  • Arbeta för att förebygga återkommande besvär genom att tydliggöra individens förutsättningar i rehabiliteringsprocessen

Fysioterapeutens/jukgymnastens uppgifter är  bland annat att:

• Undersöka
  • Analysera och förklara
  • Vid behov behandla smärta och/eller funktionsnedsättningar
  • Lära ut individuellt riktad egenvård
  • Informera för att förebygga försämring

Dessa åtgärder skall leda till förbättrad hälsa och livskvalitet. Fysioterapeuten/sjukgymnasten har också ansvar för att utveckla verksamheten, genom att öka och sprida kompetens samt att genom utvecklingsarbete förbättra metoder och arbetssätt. Fysioterapeuten/sjukgymnasten ska inspirera till en sund livsföring och goda vanor.

Mål med verksamheten:

• Att minst nio av tio patienter ska vara nöjda med behandlingen
  • Patienter med akuta besvär ska ha en medelväntetid på högst två dagar
  • Fysioterapeuten/sjukgymnasten/ergonomen ska ha tillräckligt hög kompetens för de insatser som verksamheten kräver

Omvärldsbeskrivning

• Patienter som har behov av fysioterapeutiska/sjukgymnastiska insatser
  • Patienter med smärtproblem och/eller funktionsnedsättningar i rygg, nacke, leder och muskler
  • Patienter med stressrelaterade symtom t ex tinnitus och huvudvärk m m

Anova Fysioterapi tjänster

Den viktigaste tjänsten är individuell behandling på mottagningen i kombination med egenträning.

Viktigaste samarbetsparter

Är Landstinget, husläkarmottagningar, sjukhus, primärvård och privata företag.